Helt nye EQE SUV fra Mercedes-EQ

Nye EQE SUV har et luksuriøst interiør med et høyt nivå av komfort, kombinert med romslige innvendige dimensjoner

EQE SUV forventes på norske veier mot sommeren 2023.

Et luksuriøst, romslig og digitalisert interiør

EQE SUV har romslige innvendige dimensjoner, der takhøyde, benplass, samt albuerom, gjør EQE SUV til en av de mest romslige representantene for sin klasse. Bagasjeromsvolumet er på 520 liter som standard. Med baksetene nede er det totale volumet på 1675 liter. Baksetene kan legges ned i en 40/20/40 fordeling.

Rekkevidde på opptil 550 kilometer (WLTP)

Den modulære drivlinjen gjør at EQE SUV kan tilby et bredt spekter av effektkonfigurasjoner. Avhengig av kjøretøyets utstyr og konfigurasjon, kan en WLTP-rekkevidde på opptil 550 kilometer forventes. Utgavene med 4MATIC firehjulstrekk har Torque Shift som intelligent og kontinuerlig fordeler momentet mellom for- og bakakselen. Slik sikrer systemet at den mest effektive PSM-motoren brukes i alle mulige tilfeller. For å oppnå lengst mulig rekkevidde, kan i tillegg den elektriske motoren på forakselen automatisk kobles ut, avhengig av kjøresituasjonen og ønsket effekt.

EQE SUV kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via den kraftige ombordladeren. Gjennom Mercedes me Charge har kunden tilgang til et av verdens største ladenettverket, som for tiden har mer enn 850.000 AC- og DC-ladepunkter, inkludert rundt 350.000 i Europa.

EQE SUV har varmepumpe som standard

EQE SUV har varmepumpe som standard, noe som gjør systemet veldig effektivt. Spillvarmen fra den elektriske drivlinjen og høyvoltsbatteriet kan brukes til å varme opp interiøret. Dette reduserer batteriforbruket i forbindelse med oppvarming, noe som gir økt rekkevidde.

Med Electric Intelligence aktivert gjennom bruk av navigasjonen, forvarmes eller avkjøles batteriet etter behov. Som et resultat er temperaturen ved ladepunktet i et optimalt område for effektiv lading. Ønsket temperaturområde for batteriet oppnås ved hjelp av kjølekretsen og et PTC-element.
Temperatur-sensorene registrerer ikke bare inne- og utetemperaturer, men også solens posisjon. For å unngå duggete vinduer måler sensorer temperaturen på vindusflaten, den innvendige luftfuktigheten og fuktigheten i inntaksluften. Takket være denne strategien kan energibehovet til systemet reduseres i A/C-modus, der omgivelsesluften er tørr og uten behov for kjøling.

Luftfjæring og bakakselstyring

EQE SUV er både agil og manøvrerbar, selv med standardoppsett. Med tilleggsutstyret AIRMATIC luftfjæring og ADS+ dempere, kan dempersystemet endre karakteristikk på hvert individuelle hjul helt automatisk, og det sofistikerte sensorsystemet kan justere demperne etter kvaliteten på veien. Med AIRMATIC kan EQE SUV heves med opptil 30 mm.

Takket være bakakselstyring (tilleggsutstyr), er EQE nærmest like manøvrerbar som en kompaktbil. Med 10 graders styrevinkel på bakhjulene reduseres svingradiusen fra 12,3 til 10,5 meter, noe som tilsvarer svingradiusen til mange mindre modeller.

MBUX Hyperscreen

Denne store, buede skjermenheten, ser ut til å sveve fra A-stolpe til A-stolpe. Under en felles glassflate finnes tre skjermer som visuelt smelter sammen til en. Kontrollpanelene for det automatiske klimakontrollsystemet er plassert i det nedre området av det sentrale displayet, og vises permanent slik at sjåføren og passasjeren foran kan justere temperatur og ventilasjon direkte.

Den 12,3″ store OLED-skjermen for passasjeren foran gir vedkommende deres eget display- og kontrollområde, noe som gjør reiser morsommere og mer underholdende. Underholdningsfunksjonene til frontpassasjerens skjerm er bare tilgjengelig innenfor rammen av de nasjonale lovbestemmelsene under reisen. Som ekstra sikkerhet vil et kamera oppdage dersom føreren ser i retning av passasjerskjermen foran, og dermed automatisk tone den ned slik at føreren ikke blir forstyrret mens han/hun kjører. Hvis passasjersetet foran ikke er opptatt, blir skjermen automatisk et digitalt dekorativt bilde. Føreren kan velge mellom forskjellige dekorative mønstre, inkludert en stjernehimmel med Mercedes-Benz mønsteret.

Den første elektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG

EQE SUV er den første helelektriske SUV-modellen fra Mercedes-AMG. Den kommer i to effektutgaver der begge har fullt variabelt firehjulstrekksystem, som optimalt fordeler kreftene under alle kjøreforhold. Effekten strekker seg fra 476 hestekrefter i EQE 43 4MATIC, til 687 hestekrefter i EQE 53 4MATIC+ med tilvalget AMG DYNAMIC PLUS Pakke og boost-funksjon.