Helt nye EQE: En elektrisk luksus-sedan fra Mercedes-EQ

Mercedes-Benz fortsetter med elektrifiseringen av bilparken og EQE er neste modell fra Mercedes-EQ som blir presentert.

Sedanen tilbyr alle essensielle funksjoner fra EQS, og vil ha en rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP). EQE forventes på norske veier i andre kvartal av 2022.

Dersom du ikke fikk med deg den digitale verdenspremieren kan du se den her!

Mercedes-Benz girer opp elektrifiseringen

Med EQE viser Mercedes-EQ hvor sportslig og komfortabel en elektrisk sedan kan være. Bilen kombinerer ytelse og kjøreegenskaper sammen med en avslappet måte å reise på, og setter dermed en ny standard i sin klasse. Innvendig er det romslig interiør, mens «en-bue»-designet gir EQE et atletisk ytre.

EQE

«En-bue»-design

EQE har et sportslig preg med alle de karakteristiske elementene fra Mercedes-EQ. «En-bue»-designet er tydelig, og førerplassen er plassert lengre frem enn vanlig, akkurat som på EQS. Designfilosofien «Sensual Purity» gir seg uttrykk i lekre linjer og sømløse overganger. Overhengene holdes korte, og på baksiden gir en skarp bakspoiler en dynamisk avslutning. Utvalget av felger strekker seg fra 19- til 21-tommer, og sammen med en muskuløs skulderdel, får EQE en atletisk karakter.

Designet på EQE blir ytterligere understreket av det svarte panelet i front. Sammen med Electric Art eksteriør eller AMG eksteriør, kan det svarte panelet leveres med et tredimensjonalt stjernemønster. I tillegg til det unike utseendet er det også flere funksjoner som skjuler seg bak, der sensorer til assistansesystemer, sammen med kamera, er integrert.
Foran har lysene det velkjente lysbåndet som kjennetegner modellene fra Mercedes-EQ. Bak har lysene en 3D-kurvet heliks som også er sammenkoblet, men med det bakre lysbåndet.

Rekkevidde på opptil 660 kilometer (WLTP)

Batteriet har en kapasitet på 90 kWh, og rekkevidden er på opptil 660 kilometer i henhold til WLTP.
EQE kan lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW med ladeboks via den kraftige ombordladeren (tilleggsutstyr). En rekkevidde på nye 250 kilometer (WLTP) kan lades opp på kun 15 minutter under rette forhold. Den innovative programvaren for batteristyringen er utviklet internt og tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQE holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Aerodynamiske tiltak

EQE deler flere aerodynamiske tiltak med EQS, og er dermed i slipstrømmen til den mest aerodynamiske produksjonsbilen i verden. Bak den gode aerodynamiske ytelsen ligger det mye arbeid, og her er noen av detaljene fra utviklingen:

  • Aerodynamisk gunstig dimensjonskonsept og dekk med optimalisert geometri.
  • Aerodynamisk optimaliserte hjul.
  • Kjøleluftkontrollsystem med nyskapende tverrlameller utnytter tilgjengelig installasjonsplass ekstremt effektivt.
  • Pakninger i frontområdet mellom service-luke, frontlykter og den sorte panelfronten.
  • Strømlinjeformet design av A-stolpen.
  • Hjulspoilere foran og bak.
  • Tilpasset panel i området rundt bakakselen for å dra enda større fordel av batteriets glatte understell.
  • Spoileren på bagasjelokket.

Meld din interesse