Helt nye elektriske G-Klasse

Ingen kan forutsi hvor fremtiden vil ta oss. Men èn ting er sikkert: G-Klasse skal dit. Elektriske G-Klasse kommer for salg i 2024.

Helt nye elektriske G-Klasse

Ingen kan forutsi hvor fremtiden vil ta oss. Men èn ting er sikkert: G-Klasse skal dit. Elektriske G-Klasse kommer for salg i 2024.

Følg med på verdenspremieren!

Helt nye elektriske G-Klasse har verdenspremiere i USA og Kina 24.04.24

Rekkevidde (WLTP)

473 km

Batterikapasitet

116 kw

Dreiemoment

1,164 Nm

0-100 km/t

4.7 s

Hjuldrift

Firehjulstrekk

Fra konsept til virkelighet

G-Klasse har blitt elektrisk.

Med helt nye elektriske G-Klasse presenterer Mercedes-Benz den første helelektriske varianten av sitt offroad-ikon. Selv om bilen beholder det klassiske designet som har vært nærmest uendret i 45 år, inkluderer den elektriske modellen moderne tilpasninger som en sort grill med animert lysbånd, et lett løftet panser, og luftgardiner i bakskjermene for å skille den fra forgjengere. Ny kledning på A-stolpen og en spoilerleppe forbedrer aerodynamikk og akustisk komfort. Med et batteri på116 kWh får modellen en rekkevidde på opptil 473 kilometer. Mens mange ikoniske designelementer som dørhåndtak, beskyttelseslister og blinklys er bevart, introduseres en rektangulær boks på bakdøren for lagring, som en alternativ funksjon til det tradisjonelle reservehjulet.

Hva gjør elektriske G-Klasse unik?

Rekkevidde, motor og mål.

  • Motor: Elektrisk
  • Effekt: 588 hk
  • Dreiemoment: 1.164 Nm
  • Drivlinje: Firhjulstrekk
  • Batterikapasitet: 116 kWh
  • Hurtiglading: 200 kW
  • Lengde / Bredde / Høyde: 4.624 / 1.931 /1.986 mm
  • Bagasjevolum: 555 / 1.990 liter
  • Vekt: 3.085 kg
  • Akselerasjon: 0-100 km/ på 4,7 sek
  • Toppfart: 180 km/t
  • Rekkevidde: 434-473 km
Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Sky, Cloud, Hood, Car, Tread

G-Klasse helt siden 1979.

Den ikoniske modellen vi kjenner i dag har sin opprinnelse fra 1979. Gjennom mer enn fire tiår har det ytre designet til terrengbilen endret seg minimalt, selv med en omfattende omstrukturering i 2018. Året markerte den største teknologiske utviklingen i bilmodellens historie, men endringene på eksteriøret var minimale. Denne forsiktige tilnærmingen til designendringer har vært bevisst, ettersom de opprinnelig funksjonelle elementene over tid har blitt ikoniske designelementer. Blant disse elementene er de unike dørhåndtakene, den distinkte lyden når døren lukkes, den robuste utvendige beskyttelseslisten, reservehjulet montert på bakdøren, og de iøynefallende blinklysene foran.

Elektriske G-Klasse design.

Elektriske G-Klasse viderefører designarven fra sin modellserie og kan ved første øyekast gjenkjennes som en tradisjonell G-Klasse. Mens elektriske G-Klasse beholder den karakteristiske kantete formen og de ikoniske designelementene, introduserer den også unike trekk fra de helelektriske modellene. Eksempelvis erstattes den tradisjonelle beskyttelseslisten med opplyste striper, noe som gir modellen et distinkt visuelt preg. Skillekanten til den attraktive tofargede lakken strekker seg gjennom fronten, direkte under det overliggende panseret, og understreker dermed denne designfunksjonen enda tydeligere.

Vehicle registration plate, Automotive tire, Wheel, Car, Hood, Plant
Elektrisk G-Klasse

Eksteriør og høydepunkter.

Forfra ser den elektriske G-Klasse kjent ut, ikke minst på grunn av de typiske kantede frontlysene. I stedet for en klassisk grill, kjent fra de tradisjonelle modellversjonene, har denne helelektriske varianten en kontinuerlig dyp svart panelgrill. Midt på grillen lyser Mercedes-Benz-stjernen opp med 3D-effekt, omgitt av animerte mønstre av runde firkanter i en blåfargetone. Modellen ruller på 22-tommers polerte aluminiumsfelger, som har et unikt og eksklusivt design.

Interiør, komfort og last.

En markant detalj på den elektriske G-Klasse er det flate takstativet i høyglanset sort, som skiller seg ut med sin "G"-form sett ovenfra. Den hvite LED-stripen, integrert i frontkanten av takstativet, representerer en moderne vri på det tradisjonelle søkelyset, essensielt for utfordrende terrengkjøring. I stedet for det vanlige reservehjuldekslet, finner man på bakdøren en låsbar boks, som minner om en ladeboks. Denne kan for eksempel brukes til å lagre ladekabelen.

Motor og ytelse

EQG drives av fire elektriske motorer, plassert nær hvert hjul, som kan styres individuelt for å forbedre kjøring både på vei og i terreng. Designet på den elektriske drivlinjen gir tydelige fordeler for terrengkjøretøy. Batteriene er strategisk integrert i rammen for å oppnå et lavt tyngdepunkt. Elektriske G-Klasse kan lade med inntil 200 kW ved hurtigladestasjoner, og lader batteriet fra 10 til 80 % på omtrent 32 minutter. Når det gjelder lading hjemme, kan bilen håndtere opptil 11 kW gjennom den kraftige ombordladeren, som sikrer effektiv lading ved bruk av for eksempel en ladeboks.

Få eksklusiv informasjon om salgsstart, pris og lansering her.

Nytt fra den elektriske G-Klasse.

Sjekk ut disse høydepunktene!

Se walkaround av nye elektriske G-Klasse.

Mercedes-Benz presenterer den første helelektriske versjonen av sitt offroad-ikon. Produktsjef Toni Mäntele viser frem

kjøretøyet i en walkaround.

Bare en G-Klasse kan bedømme en G-Klasse.

Klar for en tidsreise? Bli med å se prototypen av elektriske G-Klasse, EQG ta en spektakulær tur tilbake til 1980-tallet! Her blir den møtt og testet av ingen ringere enn legenden selv, G280 GE. Spørsmålet alle stiller seg: Vil veteranen gi sin anerkjennelse til den moderne nykommeren?

Mercedes-Benz EQG gjør en G-Turn.

Elektriske G-Klasse har fire elektriske motorer plassert ved hvert hjul, som gjør at den kan snu 360-grader rundt sin egen akse. De fire motorene genererer en maksimal total effekt på 432 kW. Sammen med det valgbare LOW RANGE offroad-girreduksjonssystemet, muliggjør de unike kjøreegenskaper og eksklusive funksjoner. Trikset kalles G-Turn, og er en funksjon som lar bilen snurre rundt på stedet.

EQG Low Mode, G-turn, G-mode

The "G-Mode".

"G-Mode" er G-Klasse sin demonstrasjon av presis manøvrering. En av forutsetningene for de gode offroad-kjøreegenskapene er «G-Mode». Ved aktivering av en av de tre differensialsperrene, eller når 'LOW RANGE' off-road-modus er valgt, skifter G-Klasse sømløst til 'G-Mode'. Dette sikrer enestående presisjon og kontroll i krevende terreng.

EQG Test, forskjell på eqg og g-klasse

Hva er forskjell på EQG og vanlig G-Klasse?

G-Klasse beholder sitt ikoniske karosseridesign og blir helelektrisk. Blant de mest bemerkelsesverdige endringene er oppdateringer på trimlister, hjulspoilere, og undervognspaneler. Disse endringene, selv om de kan virke små, spiller en stor rolle i å forsterke den elektriske modellen sin yteevne og rekkevidde. Støydemping, 360° kamera, G-modus, elmotor med fire individuelle motorer på hjulene er noen av høydepunktene på nye elektriske G-Klasse.

Elektrisk G-Klasse på nordisk vinterføre.

Prototypen EQG har tatt turen til nabolandet Sverige for sin siste testfase. Her sammenlignes den med Mercedes-AMG G 63. I det nordiske og kalde vinterlandskapet tester vi hvordan bilen starter i kulden, hvordan stabilitetsprogrammet ESP® og bremsene fungerer, samt bilens evne til å holde seg stabil på is og snø under veldig tøffe forhold.

Kaldstart.

Akkurat som alle G-Klasse modeller siden 1979, har den elektriske G-Klasse prototypen også gjennomgått et grundig testprogram i arktiske forhold. Denne testingen ble utført i Nord-Sverige, i Arjeplog, samt i kalde testkamre. Testen var en suksess. - Den sikrer at bilen starter jevnt selv under de kaldeste forholdene.

ESP og bremser.

ESP (Electronic Stability Program) hjelper til med å holde bilen stabil og forhindrer skrens ved å justere bremsekraften på individuelle hjul. Vi har oppdatert ESP®-funksjonene på EQG ved å lede kraften til alle fire enkelthjulsmotorer under kjøring. Dette er for å sikre en stabilitet som er typisk for Mercedes, testet under forskjellige forhold som bygater, offroad, snø, og is.

Automotive tire, Wheel, Sky, Cloud, Vehicle, Car, Hood, Water, Tread
Automotive tire, Motor vehicle, Wheel, Sky, Cloud, Hood, Car, Tread

Et ikonisk terrengkjøretøy

På veg inn i fremtiden

Med sitt velkjente design

En ny, redefinert grill

Opplev et nytt nivå av elektrisk teknologi

Er elektrisk G-Klasse en ekte G-Klasse?

Elektriske G-Klasse er helt klart en "G". Ikke bare når det gjelder design, men også på grunn av dens indre verdier, noe som gjør den til en kompromissløs terrengbil. Chassiset fortsetter å være basert på den robuste rammen, og «G» fortsetter å være ekstremt kapabel for terrengkjøring. Den har uavhengig fjæring på forakselen, stiv bakaksel, og chassiset er nyutviklet for den elektriske drivlinjen. Med fire individuelt kontrollerbare elektriske motorer i nærheten av hjulene, vil bilen tilby unike kjøreegenskaper både på veien og i terrenget. En girbar 2-trinns girkasse sørger for å møte de høye "G"-spesifikke terrengkravene.

Er EQG en ekte G-klasse? Tetsing i Graz.

Den ultimate utholdenhetstesten for terrengbiler.

Prototypen EQG har møtt den legendariske testbanen på det 1445 meter høye Schöckl-fjellet i Graz, og markerer dermed at den er på sin sluttreise av utviklingen til å bli en fullkommen seriemodell. Den 5,6 kilometer lange ruten har lenge blitt betraktet som en av verdens største prøvelser for terrengbiler. Etter å ha gjennomført en vellykket runde, kan den elektriske "G" også smykke seg med et «Schöckl godkjent»-kvalitetssertifikat.

Er den elektriske G-Klasse en ekte G? Bli med for å finne ut nettopp det.

Vil du vite mer om G-Klasse?

Eksklusivt innhold til deg

Ønsker du å oppdage mer om nye elektriske G-Klasse og motta eksklusivt innhold som pris, lansering, informasjon og mer? Da bør du melde deg på interesselisten. – Det er uforpliktende, enkelt og raskt.