Nye E-Klasse plug-in hybrid

Nye Mercedes-Benz E-Klasse plug-in hybrid, med over 50 kilometer elektrisk rekkevidde, er klar for bestilling. E-Klasse EQ power sedan blir tilgjengelig med både bensin- og dieselmotor, i tillegg til en stasjonsvogn i kombinasjon med diesel.

 

Alle modeller får doblet batterikapasitet og ladehastighet, inntil 320 hestekrefter og et dreiemoment på hele 700 Newtonmeter.  Tidligere har vi hatt stor suksess med våre plug-in hybrider, og når vi nå introduserer et stasjonsvognalternativ for E-Klasse i kombinasjon med diesel ligger alt til rette for videre suksess. På mange måter er dette den ultimate norgesmodellen, med god plass, lavt forbruk på langkjøring og utslippsfri kjøring i byen

Priser E-Klasse plug-in hybrid

Bilene kommer til Norge i januar

E-Klasse sedan:
E 300 e Plug-in Hybrid fra kr. 562.900,-
E 300 de Plug-in Hybrid fra kr. 592.900,-

E-Klasse stasjonsvogn:
E 300 de Plug-in Hybrid  fra kr. 617.900,-

Heftige ytelser og lavt forbruk

Den nye elmotoren er integrert drivlinjen og leverer 90 kW og 440 Nm fra start. Sammen med forbrenningsmotorene gir det E 300 e og E 300 de-modellene en systemeffekt på over 300 hk og 700 Nm. Det gjør at akselerasjonen fra 0-100 km/t oppnås på under seks sekunder og er tett på sportsbilytelser. Samtidig er oppgitt forbruk kun 0,16- 0,21 liter per mil, som fint kan oppnås med hyppig lading.

Doblet batterikapasitet og ladehastighet

I den nyutviklede batteripakken er kapasiteten økt fra 6,4 kWt til 13,5 uten å ta opp mer plass. Dette er mulig takket være endret cellekjemi som har en betraktelig høyede energitetthet. Ved hjelp av en ny vannavkjølt ombordlader er ladekapasiteten økt fra 3,6 kW til 7,4 kW, som gjør at batteriet lades fra 10 til 100 prosent SoC (State of Charge) på ca. 1,5 timer fra en ladeboks, og rundt fem timer fra vanlig strømuttak.

Førerassistanse

Fem kjøreprogram og fire driftsmoduser er tilgjengelig, slik at forbruk og ytelser kan tilpasses ulike kunders ønsker. Styringssystemet oppnår sin høyeste effektivitet i økonomi- og komfortprogrammet, da det får tilgang til data fra alle førerassisteringssystemene, som for eksempel radarsensorer, kamera og navigasjonssystem. Dette systemet tar hensyn til toppografi, kjørerute og trafikksituasjon for å beregne nøyaktig når det er best for føreren å gå av gassen og bruke momentet for lading.

ECO assist og haptisk gasspedal

ECO Assist gir tips til økonomisk kjøring i displayet foran føreren og bruker et motstandspunkt på gasspedalen, slik at føreren intuitivt vet hvor mye akselerasjon som trengs for å minimere bruk av forbrenningsmotoren. Kunder som følger disse rådene og regelmessig benytter seg av seilefunksjonen, regenerering og lading vil kunne oppnå svært lave forbrukstall.